2013. január 10., csütörtök

Új év: új élet vagy a régi folytatása?

  Legutóbbi bejegyzésem óta már elkezdődött egy új év. Sokan próbálnak ilyenkor "új életet" kezdeni. Talán éppen ezekben a napokban dől el, hogy a szilveszterkor megfogadott változtatásokat sikerül-e véghezvinni vagy minden marad a régiben. Vajon mitől függ, hogy sikerül-e? És mi a helyzet akkor, ha az új év tényleg "új életet" hoz?

  A mostani karácsony szokatlanra sikeredett: amolyan költözködős-pakolós-rámolós-rendezgetős lett. A tavalyi esztendőben még öten laktunk egy fedél alatt és én szerettem, hogy van mozgás, nyüzsgés a házban. Időközben testvéremék háza elkészült és közvetlenül karácsony előtt be is költöztek. Így aztán az új esztendő valóban új életet hozott nekik is és nekem is.
  A változások felborítják az addigi egyensúlyt és bizony, amíg létre nem jön egy új egyensúly, az új helyzethez igazodva, addig bizony összekuszálódhatnak a dolgok. Olyasmi ez, mint a nagytakarításnál: először úgy tűnik, még nagyobb a rendetlenség, de amikor minden a helyére kerül, akkor válik nyilvánvalóvá az új rend.
  Ezt az átmeneti bizonytalan időszakot nem mindig könnyű elviselni. Karácsony előtt pár nappal még fogalmam sem volt, hogy "össznépi" karácsonyunk lesz vagy már külön-külön ünnepelünk majd. Szinte minden a "levegőben lógott", nem lehetett előre tervezni, csak "együtt úszni az árral". Ilyenkor az segített, hogy tudtam, idővel minden a helyére kerül majd és az a tudat, hogy ezek a változások mindannyiunk javát szolgálják.
  A változások nehézségét a bizonytalanságon túl az adja, hogy minden változásnak ára van: valami, amit fel kell adnunk, amiről le kell mondanunk vagy amit/akit el kell engednünk. Ez kisebb-nagyobb mértékű fájdalommal jár. Nekem is elszorult a torkom, amikor az egyik este láttam, hogy a tesóm beülteti az unokahugomat az autóba és elviszi, mert már nem itt laknak. Pedig tudtam, hogy szép, barátságos otthonuk van, tőlünk alig pár saroknyira...
  Mindezek igazak azokra a változásokra is, amelyek a saját döntéseink eredménye, mint pl. hogy rendszeresen mozogni fogok vagy korábban lefekszem esténként stb. A testmozgás érdekében pl. le kell mondani a kényelemről vagy a tv-ben egy film(sorozat) megnézéséről stb., ráadásul hetekbe, hónapokba is telhet, mire erőfeszítéseink eredménye megmutatkozik. Ehhez kitartás szükséges.
  Szerintem a kitartás nem azt jelenti, hogy január 1-jén elkezdünk tornázni és ettől kezdve mindennap tornázunk. Nem. Lesz olyan, amikor 1-1 nap kimarad. Ez természetes, emberek vagyunk. Szerintem a lényeg az, amit ezután teszel: azt, hogy feladod, mondván "nekem ez nem megy" vagy azt, hogy "rendben, kihagytam pár napot, de folytatom" és nekiállsz mozogni. Nem azért, mert szereted a testmozgást és nem is azért, mert kedved van hozzá, hanem azért, mert így döntöttél.

Néhány segítség a sikeres változtatásokhoz:



Nyomtatható 2013-as inspirációs napló
Nyomtatható céltervező a fogadalmaidnak
Részletes nyomtatható projekttervezők

Minden olvasómnak kívánok az új esztendőben sok sikert, boldogságot, jó egészséget és könnyed, örömteli mozgást!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése